پاورپوینت موسوی، روح الله
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت موسوی، روح الله دارای ۹۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت موسوی، روح الله،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت موسوی، روح الله :
محتویات
۱ ولادت
۲ خاندان
۳ دوره نخست زندگی امام (از ۱۲۸۱-۱۳۰۰ش)
۳.۱ کودکى و نوجوانى
۳.۲ تحصیلات روحالله
۳.۳ آغاز جوانى و هجرت
۳.۴ اولین خطابه رسمى روحالله
۴ دوره دوم زندگى امام (از ۱۳۰۰ش-۱۳۲۰)
۴.۱ ازدواج
۴.۲ شخصیت علمى
۴.۳ تدریس فلسفه
۴.۴ تدریس عرفان
۴.۵ درس اخلاق
۵ دوره سوم زندگى امام (از ۱۳۲۰-۱۳۴۰)
۵.۱ تدریس خارج فقه و اصول
۵.۲ اساتید
۵.۳ مشایخ روایى
۵.۴ تألیفات
۵.۵ شاگردان
۵.۶ توجه
۶ دوره چهارم زندگى امام (از ۱۳۴۰-۱۳۶۸)
۶.۱ مرجعیت
۶.۲ قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲
۶.۳ اقامت در نجف
۶.۴ اوجگیرى انقلاب اسلامى در سال ۱۳۵۶ و قیام مردم
۶.۵ رهبر و بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران
۶.۶ رحلت
۷ پانویس
۸ وابستهها
ولادت
در روز بیستم جمادى الآخره (روز ولادت فاطمه زهرا(س)) ۱۳۲۰ق، مطابق با اول مهر ۱۲۸۱ش و ۲۴ سپتامبر ۱۹۰۲م دیده به جهان گشود. جد اعلاى او، «سید حیدر موسوى اردبیلى»، همراه با پدرزن خویش، «میر سید على همدانى» براى تبلیغ دین اسلام و آئین تشیع، در قرن هشتم هجرى از ایران به کشمیر هجرت کرد.[۱]
خاندان
پدربزرگ او «سید احمد» که براى کسب علم به نجف مشرف شده بود، به دعوت اهالى خمین، وارد ایران شد و در خمین ساکن گردید.[۲]
پدر بزرگوار امام، «آقا مصطفى» از علما و چهرههاى درخشان منطقه خمین بود. او تحصیلات عالیه علوم دینى را در نجف و سامرا به انجام رسانده و پس از بازگشت به خمین، به نشر احکام اسلام، رسیدگى به خواستههاى مردم و حمایت از مظلومان در برابر برخى خوانین ستمگر مىپرداخت. وى سرانجام در زمستان ۱۲۸۱ش۱۲/ ذىالقعده ۱۳۲۰ق، در راه «خمین – اراک» به دست اشرار محلى به شهادت رسید.[۳]بدن مطهر او به نجف اشرف برده شد و در جوار حرم مطهر امیرمؤمنان على(ع) آرام گرفت. روحالله کوچک (حضرت امام) که در آن زمان، تنها پنج ماه از بهار زندگىاش گذشته بود، بعدها با شنیدن ماجراى پدر، شیفته او گردید و همواره از او یاد مىکرد؛ بهگونهاى که در بزرگسالى براى خود نام خانوادگى «مصطفوى» را برگزید[۴]و در جوانى بعضى نوشتههایش را با نام «ابن الشهید» تمام مىکرد.[۵]
از آقا مصطفى شش فرزند به یادگار ماند که به ترتیب سن عبارتند از:
مولود آغاخانم؛
آقا سید مرتضى (پسندیده)؛
آقا نورالدین (هندى)؛
فاطمه خانم؛
آغازاده خانم؛
آقا روحالله (مصطفوى).
دوره نخست زندگی امام (از ۱۲۸۱-۱۳۰۰ش)
کودکى و نوجوانى
روحالله با فراق پدر، در آغوش مادرى مهربان (بانو هاجر) و سرپرستى عمهاى دلسوز (صاحب خانم) و دایهاى پرهیزگار پرورش یافت. دوران کودکى و نوجوانى روحالله همزمان با بحرانهاى سیاسى و اجتماعى ایران سپرى شد. وى از همان ابتداى زندگى، با درد و رنج مردم و مشکلات جامعه آشنا مىشد و تأثر خود را با ترسیم خطوطى بهصورت نقاشى بروز مىداد. شخصیت او در کنار خانواده و اطرافیان در سنگر دفاع، ساخته و پرداخته مىگردید و آموزشهاى اولیه سوارکارى، تفنگدارى و تیراندازى را مىگذراند و در کوران حوادث به مجاهدى تمامعیار تبدیل مىگشت.[۶]برخى از حوادث متأثرکننده این دوران، مثل بمبباران مجلس، در نقاشىها[۷]و مشقهاى خوشنویسى[۸]دوران کودکى و نوجوانى او منعکس شده و در دسترس است.[۹]که نمونه آن، قطعه شعرى است در دفترچه یادداشت دوران نوجوانى (۹-۱۰ سالگى) با عنوان «غیرت اسلام کو جنبش ملى کجاست»، خطاب به ملت ایران.[۱۰]
مىتوان از آن نوشته، بهعنوان اولین بیانیه سیاسى دوران نوجوانى روحالله یاد کرد و دغدغه ذهنى او را راجع به مسائل مملکتى فهمید. تمایلات روحالله نسبت به قهرمانان و مبارزان تا حدى بود که در نهضت جنگل، پا از حد بیان و سرودن شعر در وصف میرزا، فراتر نهاده، مىخواست به نهضت جنگل بپیوندد و چون براى او میسر نشد، به درخواست او، مقدارى آذوقه به نام خود و برادرانش راهى جنگل شد.[۱۱]یک زمان نیز، مجالى پیدا کرده در راه بازگشت از مشهد به جنگل سفر مىکند و پایگاه میرزا را از نزدیک مىبیند.[۱۲]
تحصیلات روحالله
سید روحالله از همان کودکى تحصیلات خود را آغاز نمود. در آغاز، معلمانى به نامهاى «میرزا محمود» و «میرزا محمدمهدى» به خانه آمده و او را درس مىدادند. پس از آن نزد معلم دیگرى به نام ملا ابوالقاسم، «عم جزء»، «گلستان» و «بوستان سعدى» را فراگرفت. سپس به مدرسه رفت تا از علوم جدید نیز بهرهمند گردد. مدتى نیز نزد برادر بزرگش «آقامرتضى» به فراگیرى «خوشنویسى» و علوم مقدماتى (سیوطى، منطق و مطوّل) پرداخت.[۱۳]
آغاز جوانى و هجرت
در سال ۱۳۰۰ش (۱۳۳۹ق)، در ۱۹ سالگى به اراک رفت تا از حوزه علمیّه «سپهدار» که زیر نظر حضرت آیتالله عبدالکریم حائرى یزدى اداره مىشد، بهرهمند گردد. علومى چون «منطق» (در محضر آقا شیخ محمد گلپایگانى)، «مطول» (در محضر آقا میرزا محمدعلى بروجردى)[۱۴]و «شرح لمعه» (در محضر آقا عباس اراکى)[۱۵]را در آنجا آموخت.
اولین خطابه رسمى روحالله
روحالله ضمن تحصیل در اراک در مراسم بزرگداشت «رکن اعظم مشروطه»، آیتالله سید محمد طباطبائى، اولین خطابه خود را قرائت کرد و تحسین حاضران را برانگیخت. این خطابه در واقع بیانیهاى سیاسى بود که به جهت قدردانى از زحمات و خدمات علمدار مشروطیت از جانب حوزه علمیه اراک از زبان یک طلبه جوان قرائت مىشد. از قول وى نقل شده: «… پیشنهاد شد منبر بروم، استقبال کردم. آن شب، کم خوابیدم؛ نه از ترس مواجه شدن با مردم، بلکه به خود فکر مىکردم فردا باید روى منبرى بنشینم که متعلق به رسولالله است. از خدا خواستم مدد کند که از اولین تا آخرین منبرى که خواهم رفت، هرگز سخنى نگویم که جملهاى از آن را باور نداشته باشم و این خواستن، عهدى بود که با خدا بستم. اولین منبرم طولانى شد، اما کسى را خسته نکرد… و عدهاى احسنت گفتند. وقتى به دل مراجعه کردم، از احسنتگویىها خوشم آمده بود؛ به همین خاطر دعوت دوم و سوم را رد کردم و چهار سال هرگز به هیچ منبرى پا نگذاردم».[۱۶]
دوره دوم زندگى امام (از ۱۳۰۰ش-۱۳۲۰)
این دوره از زندگى روحالله با هجرت او به قم آغاز شد و با سیاستهاى دینزدایى دوره رضاخانى (۱۳۰۴-۱۳۲۰ش) همزمانى داشت. این زمان، روحالله مشغول تحصیل، تدریس، تألیف کتاب و آشنایى با علماى برجسته مبارزى، همچون: «حاج آقا نورالله اصفهانى»[۱۷]، «مدرّس»[۱۸]و برخى دیگر بود. هدف عُلما در این دوره اختناق رضاخانى، حفظ حوزه علمیه قم بود که ثمره آن در راهبرى مردم و تأسیس حکومت اسلامى به سال ۵۷ نمایان شد. بااینهمه، نقش بىبدیل آیتالله سید حسن مدرس در تکوین شخصیت سیاسى و دمیدن روح مقاومت در روحالله جوان شایان توجه است. آقا سید روحالله در سال ۱۳۰۱ش (۱۳۴۰ق)، در سن ۲۰ سالگى همراه استادش «حضرت آیتالله عبدالکریم حائرى یزدى»، مؤسّس حوزه علمیّه قم به این شهر هجرت کرد. دروس سطح را نزد «آیتالله سید على یثربى کاشانى» به پایان رساند و پس از آن در درس خارج حضرت آیتالله حائرى شرکت کرده تا به درجه اجتهاد نائل آمد.
ازدواج
آقا روحالله در سال ۱۳۰۸ش، در۲۷ سالگى، «خدیجه ثقفى»، دختر «میرزا محمد ثقفى تهرانى» را به همسرى برگزید. ثمره این پیوند، فرزندانى به نامهاى «سید مصطفى» (۱۳۰۹ش)، «سید احمد» (۱۳۲۴ش)، «سیده فریده»، «سیده زهرا» و «سیده صدیقه» بود.
شخصیت علمى
آقا سید روحالله با بهرهورى از استعداد فوقالعاده، رشتههاى مختلف علوم را بهسرعت طى کرد. علاوه بر فقه و اصول، فلسفه و عرفان را نیز در عالىترین سطح نزد اساتید برجسته آن زمان (آیتالله حاج سید ابوالحسن رفیعى قزوینى و آیتالله میرزا محمدعلى شاهآبادى) در قم فراگرفت و در مدت ۶ سال، جهش فوقالعادهاى در این علوم داشت. در سال ۱۳۱۵ش (۱۳۵۵ق) که حضرت آیتالله حائرى درگذشت، حاج آقا روحالله از چهرههاى سرشناس علمى حوزه علمیّه قم بشمار مىآمد.
تدریس فلسفه
درس فلسفه او پیش از ۲۸ سالگى، در سال ۱۳۰۸ش (۱۳۴۸ق) شروع شده بود. وى در آن زمان در مدرسه «دارالشفا» سکونت داشت و از اساتید بزرگ فلسفه و حکمت الهى بشمار مىآمد. شاگردان او از چهرههاى فاضل و اندیشمند حوزه علمیّه قم بودند. حاج آقا روحالله خود، آنان را انتخاب مىکرد و مرتّب بهگونه کتبى و شفاهى، ایشان را مىآزمود.
تدریس عرفان
یکى دیگر از مجالس درس حضرت امام، درس عرفان بود. این درس، ویژه شاگردان خاص و مورد اعتمادش بود. عرفان براى او جزو علایق اصلى بود؛ بهگونهاى که در سال ۱۳۰۷ش، کتاب شرح دعاى سحر را – که تفسیر جامعى بود بر دعایى که امام محمد باقردر ماه رمضان مىخواند – نوشت. او دو سال بعد، «مصباح الهدایه إلى الخلافه و الولایه» را نوشت. اثر دیگر وى در آن سالها، مجموعهاى از تفسیرها پیرامون «تفسیر فصوص قیصرى» بود. عرفان، تأثیر زیادى در شخصیت فکرى، روحى و نیز فعالیتهای سیاسى آتى او داشت.
درس اخلاق
نخستین درسى که آقا روحالله پس از رحلت آیتالله حائرى آغاز کرد و با استقبال طلاب و مردم کوچه و بازار مواجه شد، درس اخلاق بود. او در این درس، بهمناسبتهاى مختلف، اشاراتى گویا و گاه کنایهآمیز، به وضعیت حکومت و اسلامزدایى پهلوى اول، مطرح مىکرد که برخورد حکومت رضاخانى را با وى در پى داشت. مأموران شهربانى حکومت تازه تأسیس پهلوى در قم، از ادامه این درس در فیضیه جلوگیرى کردند. آقا روحالله نیز درس خود را به مدرسه حاج ملا صادق منتقل نمود. کتاب «اربعین حدیث» از نتایج این درس اخلاقى – عرفانى است.[۱۹]
دوره سوم زندگى امام (از ۱۳۲۰-۱۳۴۰)
این دوره از زندگى آیتالله حاج آقا روحالله با چهل سالگى آغاز مىشود. احاطه گسترده ایشان در علوم عقلى و تحقیقات فلسفى، وى را در زمره اساتید اول فلسفه در حوزه علمیّه قم قرار مىداد. او به شبهات عقلى و ایراداتى که به مکتب اسلام مىشد، پاسخگو بود؛ چنانکه کتاب «کشف الأسرار» را در پاسخ به کتاب «اسرار هزارساله» تألیف فرمود.
حوزه علمیه قم با رحلت آیتالله حائرى (۱۳۱۵ش) و فشار روزافزون حکومت پهلوى، روزهاى سختى را مىگذراند. با آغاز دهه ۲۰ و سقوط رضاخان، شرایط براى تحقق مرجعیت عظمى فراهم گردید. آیتالله بروجردى شخصیت علمى برجستهاى بود که مىتوانست جانشین مناسبى براى مرحوم حائرى و حفظ کیان حوزه باشد. این پیشنهاد از سوى شاگردان آیتالله حائرى و از جمله حاج آقا روحالله بهسرعت تعقیب شد. حاج آقا روحالله در دعوت از آیتالله بروجردى براى هجرت به قم و پذیرش مسئولیت خطیر زعامت حوزه بسیار تلاش کرد. او در تعقیب هدفهاى ارزشمند خویش در سال ۱۳۲۸ش، طرح «اصلاح اساس ساختار حوزه علمیه» را با همکارى آیتالله مرتضى حائرى تهیه کرد؛ هرچند با موانعى روبهرو شد.
تدریس خارج فقه و اصول
آیتالله حاج آقا روحالله درس خارج فقه و اصول خود را در سن ۴۴ سالگى (در سال ۱۳۶۴ق)، که مصادف با ورود حضرت آیتالله بروجردى به شهر قم بود، آغاز کرد. پارهاى از ویژگىها و امتیازات درس خارج وى، طرح اشکالات هر مسئله و شرح و بسط کامل مباحث آن، مخلوط نکردن مباحث اصولى با مباحث فلسفى، طرح نظریات نو و ابتکارى و تقلید نکردن از علماى پیشین بود.
در اینجا شایسته است «اساتید»، «مشایخ روایى» و «تألیفات» ایشان را (بیرون از زمانبندى دورهها) برشمریم.
اساتید
حضرت امام در رشتههاى مختلف علوم، همچون ادبیات فارسى و عربى، فقه و اصول، منطق، فلسفه غرب و شرق، عرفان، کلام، هیئت و… محضر اساتید متعددى را درک نمودند. برخى از اساتید ایشان با توجه به پارهاى منابع[۲۰]بدین شرحاند:
آقا میرزا محمود افتخار العلماء؛
میرزا رضا نجفى خمینى؛
آیتالله پسندیده؛
حاج شیخ محمد گلپایگانى؛
آقا میرزا محمدعلى بروجردى؛
آقا عباس اراکى؛
میرزا محمدعلى ادیب تهرانى؛
آیتالله سید محمدتقى خوانسارى؛
آقا شیخ محمدرضا مسجدشاهى اصفهانى؛
آیتالله سید على یثربى کاشانى؛
آیتالله حاج سید ابوالحسن رفیعى قزوینى؛
آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائرى؛
آیتالله محمدحسین بروجردى؛
آیتالله حاج میرزا علىاکبر حکمى یزدى؛
آیتالله میرزا محمدعلى شاهآبادى؛
آیتالله حاج میرزا جواد ملکى تبریزى.
مشایخ روایى
شیخ محمدرضا اصفهانى نجفى، آل شیخ محمدتقى اصفهانى، از محدث نورى، از شیخ انصارى؛
سید محسن امین، از سید محمدهاشم موسوى رضوى هندى، از شیخ انصارى؛
شیخ عباس قمى، از محدث نورى، از شیخ انصارى؛
سید ابوالقاسم دهکردى اصفهانى، از میرزا محمدهاشم اصفهانى، از شیخ انصارى.
تألیفات
مصباح الهدایه إلى الخلافه و الولایه؛
شرح دعاى سحر؛
شرح اربعین حدیث؛
حاشیه بر فصوص الحکم قیصرى و مصباح الأنس؛
حاشیه بر مفتاح الغیب؛
أسرار الصلوه یا معراج السالکین؛
رسالهاى در طلب و اراده؛
حاشیه بر رساله شرح حدیث رأس الجالوت، قاضى سعید و شرح مستقلى بر حدیث؛
کشف الأسرار؛
شرح حدیث جنود عقل و جهل؛
آداب الصلاه؛
الرسائل؛
کتاب البیع؛
کتاب الطهاره؛
أنوار الهدایه فی التعلیقه على الکفایه؛
مناهج الوصول إلى علم الأصول؛
رساله فی الاجتهاد و التقلید؛
زبده الأحکام؛
المکاسب المحرمه؛
تحریر الوسیله؛
جهاد النفس یا جهاد اکبر؛
حکومت اسلامى یا ولایت فقیه؛
تفسیر سوره حمد؛
مناسک حج؛
لمحات الأصول؛
دیوان اشعار.
شاگردان
آیتالله سید جلالالدین آشتیانى؛
آیتالله حسین تقوى اشتهاردى؛
آیتالله عبدالله جوادى آملى؛
آیتالله مرتضى حائرى یزدى؛
آیتالله مهدى حائرى یزدى؛
آیتالله سید على خامنهاى؛
آیتالله سید مصطفى خمینى؛
آیتالله جعفر سبحانى؛
آیتالله سید موسى شبیرى زنجانى؛
آیتالله یوسف صانعى؛
آیتالله حسن طاهرى خرمآبادى؛
آیتالله محمد فاضل لنکرانى؛
آیتالله محمدعلى گرامى؛
آیتالله عباس محفوظى گیلانى؛
آیتالله محمد محمدى گیلانى؛
آیتالله حسین مظاهرى؛
آیتالله محمدهادى معرفت؛
آیتالله حسینعلى منتظرى؛
آیتالله سید عبدالغنى موسوى اردبیلى؛
آیتالله سید عبدالکریم موسوى اردبیلى؛
آیتالله محمدرضا مهدوى کنى؛
آیتالله حسین نورى همدانى.
توجه
گفتنى است افراد مزبور، کسانى هستند که برخى از آنان دروس امام را تقریر نموده و برخى به درجه مرجعیت نائل آمدهاند وگرنه از آن حضرت، شاگردان فاضل و دانشمند دیگرى نیز بهره جسته و در روند مبارزه، پیروزى و تثبیت و تداوم انقلاب اسلامى نقش داشتهاند، همچون: آیات و حجج اس
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.