پاورپوینت شبیه خوانی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت شبیه خوانی دارای ۳۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت شبیه خوانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت شبیه خوانی :
محتویات
۱ خاستگاه و پیش زمینه
۲ شکلگیری و سیر تحول
۲.۱ در زمان آل بویه و دیلیمان
۲.۲ در زمان صفویه
۲.۳ دوران زندیه
۲.۴ در زمان قاجار
۲.۴.۱ مهمترین تکیه در زمان قاجار
۲.۵ در دوران پهلوی
۲.۶ پس از پهلوی
۲.۷ ثبت جهانی
۳ تعزیه در غرب
۴ اصطلاحات و واژههای رایج در تعزیه
۵ جستارهای وابسته
۶ پانویس
۷ منابع
۸ پیوند به بیرون
خاستگاه و پیش زمینه
تعزیه در ادبیات مذهبی ایران بر بنیاد فرهنگ عاشورا و وقایع تاریخی کربلا در ۶۱ق/۶۸۰م، و نبرد دلیرانه و شهادت مظلومانه امام حسین(ع) نهاده شده و به صورت تعزیهخوانی یا شبیهخوانی، شکلی ویژه از نمایش یا درام مذهبی، تجلی کرده است.[۱] نشانههای اولیه تعزیه خوانی در زمان دیلمیان و پس از آن دوران آل بویه دیده میشود؛[نیازمند منبع] اگر چه تعزیه به صورت امروزی از زمان صفویه شروع شد و در زمان قاجار به اوج خود رسید.[نیازمند منبع]
شکلگیری و سیر تحول
دربار شکلگیری و پیشینه تعزیهخوانی دیدگاههای متفاوتی ابراز شده است.
برخی اولین اَشکال تعزیه و شبیهخوانی در نواحی شمال ایران را به زمان دیلمیان بازمیگردانند و میگویند این شکل نمایشی از طریق موزیکانچیان ( سربازان نوازنده موزیک) سپاه دیلمی، سربازان، بازرگانان و زائران عتبات عالیات به این دیار آمد و گسترش یافت.[۲] اما پس از دیلمیان تعزیهخوانی از رونق افتاد و در زمان صفویان دوباره برقرار شد. گفته میشود نسخههایی از تعزیه که در زمان عضدالدوله دیلمی نوشته شده بود، در کتابخانه مادرید نگهداری میشود.[۳]
در زمان آل بویه و دیلیمان
ابن جوزی (درگذشت ۵۹۷ق) و ابن اثیر (درگذشت ۶۳۰ق) نخستین تاریخنگارانی هستند که گزارشهایی از تجمعات مذهبی شیعیان و دستهگردانی و عزاداری مردم برای امام حسین(ع) در بغداد و بستن بازارها و تعطیل خرید و فروش و نوحه خوانی و بر سر و سینه زدن زنان در روز عاشورای سال ۳۵۲ق/۹۶۲م میدهند.[۴] [۵]
ابن اثیر در شرح وقایع سال ۳۶۳ق/۹۷۴م اشارهای کوتاه به نوعی شبیه سازی میان اهل تسنن محله سوق الطعام بغداد میکند و مینویسد که سنیان زنی را شبیه عایشه بر شتر سوار کرده بودند و دو تن دیگر را شبیه طلحه و زبیر ساخته، و جنگی تمثیلی راهانداخته بودند که گویی با یاران علی(ع) میجنگند.[۶]
بعضی گفتهاند، احیاناً شیعیان کرخ بغداد نیز شبیه واقعه کربلا را میساخته، و نشان میدادهاند که سنیان در مقابله با آنان چنین شبیه سازیهایی را میکردهاند.[۷]
در زمان صفویه
این نمایش آئینی که از زمان دیلمیان شروع شد، پس از آل بویه خبری از آن نیست ولی دوباره در زمان صفویه با روشی جدید به عرصه فرهنگی، مذهبی بازگشت.
تاورنیه به شبیهسازی شخصیتهای وقایع کربلا و نمایش برخی صحنهها در دستههای عزاداری در حضور شاه صفی (۱۰۳۸-۱۰۵۲ق) در میدان نقش جهان اصفهان اشاره نموده و اسبهای زین و یراق شده شهیدان و شبیه نعش کودکان در تابوتهایی بر روی عماری را وصف کرده است.[۸]
سالامون انگلیسی و وان گوک هلندی در ۱۱۵۲ق/۱۷۳۹م در دور شاه سلطان حسین، یا دور سلطنت بسیار کوتاه طهماسب دوم، به نمایش واقعه کربلا بر روی ارابههایی در حال حرکت اشاره کردهاند.[نیازمند منبع]
گزارش این دو سیاح در کتابی به زبان آلمانی با عنوان «تاریخ و جغرافیای امروز ایران و یا کشور شاهنشاهی ایران در عهد معاصر »، کهنترین سند شرح واقعه کربلا را به صورت نمایش بر روی ارابه تأیید میکند.[۹]
شبیه خوانی از اواخر دور صفوی شکل نمایشی کنونی خود را گرفت و در دورههای بعد توسعه و تکامل یافت.[نیازمند منبع]
دوران زندیه
منابع از اجرای تعزیه حضرت قاسم(ع) در زمان زندیه خبر میدهند، این مطلب گویای آن است که بیتردید تعزیهخوانی راهی نسبتاً دراز پیموده تا به شکل یک نمایش کاملاً نظام یافته در این دوره درآمده است. تعزیه خوانی «عروسی حضرت قاسم »، که با مکالمات و شعرخوانی بسیار ظریف همراه است و در میان مجالس تعزیه از مجالس فرعی و گوشه به شمار میآید، باید بنابر شواهد و قراین از مجموعه نمایش های متأخرتر از نمایش های اصلی، مانند تعزیه «شهادت حضرت امام حسین(ع)» ساخته شده باشد. از این رو تعزیه خوانی باید دور تکوین و تحولی را در دور صفوی و پس از آن پیموده باشد تا در دور زندیان تعزیه «عروسی حضرت قاسم» را به نمایش گذارد.[۱۰]
فرانکلین -شرقشناس، که در دوره زندیه در ایران بود ــ در سفرنامه خود از برخی مجالس عزاداری در شیراز گزارش داده است. بنا بر این گزارش، در دهه اولِ محرّم دستههایی از جوانان به مثابه سپاهیان امام و عمرسعد ــ که هر دسته با علائم مخصوصی شناخته میشدند ــ در کوچهها و خیابانها با هم میجنگیدند.[نیازمند منبع]
همچنین از نمایش کبوترهای خونین منقار که خبر شهادت امام حسین علیهالسلام را به مدینه میبردند، سخن گفته است. [۱۱]
در زمان قاجار
در این دوره تعزیهخوانی روند تحولی ویژه و شتابندهای را پیمود. فتحعلی شاه به تعزیهخوانی علاقهای مخصوص نشان میداد. وی سرپرستی امور عزاداری و تعزیه خوانی دربار و حکومت را در ماه محرم به چند تن از رجال درباری سپرده بود و در برخی مجالس تعزیه، به ویژه تعزیه روز تاسوعا و عاشورا حاضر میشد. برخی از رجال درباری و اعیان و اشراف مملکت هم در دهه محرم در تکیهها یا حیاط های خانه هایشان مجالس سوگ و تعزیه خوانی برپا میکردند. [۱۲]
رواج تعزیه در این دوران تا به حدی بود که به صورت یک فرهنگ درآمده بود و در بیشتر مراسم شادی و عزا، تعزیههای خاص مربوط به آن برگزار میشد. در این دوره حتی گروههای خاص زن تعزیهگردان نیز وجود داشته است و از اولین تعزیههای زنانه در منزل قمرالملوک دختر فتحعلی شاه برگزار شد و از آن پس هرسال دهه اول محرم برقرار بوده. تعزیههای زنانه در اواسط دوره احمدشاه رو به
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.