پاورپوینت سعادت


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت سعادت دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت سعادت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت سعادت :

پاورپوینت سعادت

کلیدواژه: پاورپوینت سعادت، شقی، سعید، خوشبخت.

پرسش: پاورپوینت سعادت و شفاوت چیست؟ مهم‌ترین وصف افراد سعید و شقی چیست؟

فهرست مندرجات

۱ – تعریف پاورپوینت سعادت
۲ – نظر ابن‌فارس
۳ – نظر ابن‌منظور
۴ – پاورپوینت سعادت و شقاوت در مکاتب‌ مختلف
۵ – پاورپوینت سعادت و شقاوت در مکتب اسلام
۶ – حقیقت پاورپوینت سعادت و شقاوت
۷ – سعدا و اشقیا در قرآن
۷.۱ – نظر علامه‌ طباطبایی
۷.۲ – دنیا حیات وسط
۷.۳ – شاهد قرآنی در ارتباط دنیا با آخرت
۷.۳.۱ – پاداش اعمال
۷.۳.۲ – ترس از عذاب
۷.۳.۳ – تجسم اعمال
۷.۳.۴ – عدالت در پاداش
۷.۳.۵ – روشن‌ترین آیه
۷.۴ – ارتباط شناخت نفس با شناخت خدا
۸ – نتیجه
۹ – پانویس
۱۰ – منبع

تعریف پاورپوینت سعادت

پاورپوینت سعادت، به معنای نیک‌بختی، از ریشه «سعد» به معنای خیر، شادی، و شُگون است و شقاوت، ضدّ آن و به معنای تیره‌روزی و بدبختی است.

نظر ابن‌فارس

ابن‌فارس در این باره می‌گوید:
«السین و العین و الدالّ اصل یدلّ علی خیر و سرور، خلاف النحس، فالسعد: الیُمن فی الامر؛ سین و عین و دال، ریشه‌ای است که دلالت بر خیر و خوشی می‌کند، بر خلاف نحس. پاورپوینت سعادت، خوش‌یمنی در کار است.»
وی در ریشه‌یابی «شقاوت» آورده است:
«الشین و القاف و الحرف المعتلّ اصل یدلّ علی المعاناه، و خلاف السهوله و السعاده؛ شین و قاف و حرف علّه (ی)، ریشه‌ای است که دلالت بر بدبختی می‌کند، بر خلاف سهولت و پاورپوینت سعادت.

نظر ابن‌منظور

ابن‌منظور نیز می‌گوید:
«السعد: الیُمن، و هو نقیض النحس، و السعوده خلاف النحوسه، و السعاده خلاف الشقاوه؛ سعد، خجستگی است و نقیض نحس است. سعودت، خلاف نحوست است و پاورپوینت سعادت بر خلاف شقاوت.»
هم‌چنین در عرف عام، سعید، به کسی می‌گویند که از آنچه مردم آن را خیر (خوبی) می‌دانند، بهره‌مند باشد.
بنا‌بر‌این، می‌توانیم پاورپوینت سعادت را به «دستیابی به خیر و کمال» و شقاوت را به «رسیدن به شر و نقص»، تفسیر کنیم. بدین ترتیب، آنچه در تبیین خیر و شر و ملاک تشخیص آن در جهان‌بینی اسلامی ارائه گردید، با تفسیر پاورپوینت سعادت و شقاوت نیز قابل انطباق است.
با توجّه به آیات و احادیث این بخش، توضیح کوتاهی درباره تفسیر پاورپوینت سعادت و شقاوت در مکتب‌های مختلف و نیز در جهان‌بینی اسلام، ضروری است:

پاورپوینت سعادت و شقاوت در مکاتب‌ مختلف

همان‌طور که اشاره شد، پاورپوینت سعادت به معنای خیر و کمال است و شقاوت به معنای شر و نقص. در مورد این تعریف کلّی، می‌توان گفت که بین مکتب‌های مختلف فکری، اختلافی وجود ندارد؛ ولی در تفسیر مصادیق خیر و شر، و نقص و کمال، در مکتب‌ها و جهان‌بینی‌های مختلف، اختلاف نظر وجود دارد. این مسئله از دیرباز، مورد توجّه اهل نظر و فلاسفه بوده و هست. برای نمونه:
از نگاه اِپیکور، (اپیکور یا ابیقورس. نام حکیمی یونانی مؤسّس طریقه اپیکوری، متولّد ۳۴۱ ق. م (لغت‌نامه دهخدا). ) پاورپوینت سعادت، چیزی جز لذّت نیست و لذّت، غایت مطلوب بشر است. او می‌گوید: لذّت، خیر مطلق است و تمام افعال انسان باید در جهت کسب آن باشد. البتّه مقصود وی از کسب لذّت، کسب فضایل و لذّات روحانی است.
از منظر ارسطو، پاورپوینت سعادت، رعایت حدّ وسط، یعنی اعتدال است.
از نظر نیچه، کمال، چیزی جز قدرت نیست.
و اسپینوزا، پاورپوینت سعادت و کمال را صیانت ذات می‌داند.
به‌طور کلّی می‌توان گفت که در جهان‌بینی‌های مختلف، بجز جهان‌بینی اسلامی، گروهی لذایذ و کمالات معنوی را پاورپوینت سعادت می‌دانند و شماری، لذایذ مادّی را.

پاورپوینت سعادت و شقاوت در مکتب اسلام

با یک نگاه اجمالی به آیات و احادیث این فصل، مشخّص می‌گردد که در جهان‌بینی اسلام، نه برخورداری از لذایذ مادّی به تنهایی، و نه برخورداری از لذایذ معنوی به تنهایی، پاورپوینت سعادتِ کامل محسوب نمی‌شوند؛ بلکه برخورداری از لذایذ مادّی و معنوی در دنیا و آخرت، با هم، کمال پاورپوینت سعادت است.
در مقابل، هر چیزی که از بهره‌مندی مادّی یا معنوی انسان در دنیا و آخرت بکاهد، شقاوت نامیده می‌شود.
به سخن دیگر، اسلام، برنامه تکامل جسم و جان، مادّه و معنا، و تأمین‌کننده پاورپوینت سعادت دنیا و آخرت انسان در کنار یکدیگر است. بر این اساس، آنچه موجب خوشی و آسایش مادّی انسان است، مشروط به این‌که برای حیات معنوی و زندگی اُخروی او زیان‌بار نباشد، پاورپوینت سعادت محسوب می‌شود و در مقابل، آنچه موجب رنج و ناراحتی مادّی انسان می‌گردد، ولی زمینه‌ساز حیات معنوی و آسایش کامل‌تر وی نیست، شقاوت نامیده می‌شود.
بنا‌بر‌این، آنچه در احادیث در تبیین پاورپوینت سعادت آمده (مانند: صورت‌زیبا، همسر زیبا و شایسته، خانه خوب و بزرگ، مَرکب رهوار) و نیز آنچه در تبیین شقاوت آمده (مانند: همسر ناشایست، خانه نامطلوب و مَرکب نامناسب)، تنها بخشی از مصادیق پاورپوینت سعادت و شقاوت است.

حقیقت پاورپوینت سعادت و شقاوت

نکته مهم و قابل توجّه در تفسیر پاورپوینت سعادت و شقاوت، این است که پاورپوینت سعادت و شقاوت اُخروی، قابل مقایسه با پاورپوینت سعادت و شقاوت دنیوی نیست؛ چرا که لذّت‌ها و رنج‌های دنیا، هر قدر هم زیاد باشند، ناقص و پایان پذیرند، در حالی که لذّت و رنج آخرت، کامل‌تر از دنیا و همیشگی‌اند. از این‌رو، امام علی (علیه‌السّلام) در حدیثی، پاورپوینت سعادت حقیقی را چنین تبیین می‌فرماید:
«حَقیقَهُ السَّعادَهِ اَن یَختِمَ الرَّجُلُ عَمَلُهُ بِالسَّعادَهِ؛ حقیقت خوش‌بختی، آن است که مردی، کارش به خوش‌بختی پایان پذیرد.»
و درباره شقاوت حقیقی می‌فرماید:
«حَقیقَهُ الشَّقاءِ اَن یَختِمَ المَرءُ عَمَلَهُ بِالشَّقِاء؛ حقیقت بدبختی، آن است که مردی، کارش به بدبختی ختم شود.»
این سخن، بدین معناست که لذایذ و رنج‌های دنیوی، به دلیل پایان‌پذیر بودن، شایسته عنوان «پاورپوینت سعادت و شقاوت حقیقی» نیستند، چنان‌که در سخنی دیگر از ایشان آمده است:
«الّذی یَستَحِقُّ اسمَ السَّعادَهِ علی الحَقیقَهِ سَعادَهُ الآخِرَهِ، وَ هی اَربَعهُ اَنواعٍ: بَقاءٌ بِلا فَناءٍ، وَ عِلمٌ بِلا جَهلٍ، وَ قُدرَهٌ بِلا عَجزٍ، وَ غِنَیً بِلا فَقرٍ؛ آنچه حقیقتاً شایسته نام خوش‌بختی است، خوش‌بختی اُخروی است و آن، چهار نوع است: ماندگاری بدون نابودی، دانای

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.