پاورپوینت قیس بن سعد بن عباده


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت قیس بن سعد بن عباده دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت قیس بن سعد بن عباده،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت قیس بن سعد بن عباده :

پاورپوینت قیس بن سعد بن عباده

کلیدواژه: پاورپوینت قیس بن سعد بن عباده، امام علی (علیه‌السلام)، انصار، معاویه، فرماندار مصر، خزرج.

پرسش: معاویه چگونه با تبلیغات دروغ به اینکه قیس بن سعد (از فرمانداران اصلی امام) به او پیوسته، امام را مجبور کرد قیس را برکنار کند؟

پاسخ: پاورپوینت قیس بن سعد بن عباده، رئیس قبیله خزرج و از بزرگان صحابه بود. او مردی زیرک، مدیر و کاردان و از یاران باوفای امام علی (علیه‌السلام) به شمار می‌آمد و در جنگ‌ها کنار ایشان جنگید. قیس پس از حضرتشان نیز به امام حسن (علیه‌السلام) وفادار مانده و حتی در سپاه ایشان جانشین عبیدالله بن عباس بود و بعد از این‌که عبیدالله خیانت کرده و به معاویه پیوست، قیس تا آخر به امام وفادار ماند و بیعت او با معاویه تنها به دستور امام بود.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – یار باوفای امام
۲.۱ – کلام امام علی
۳ – فرماندار مصر
۳.۱ – گفت‌وگوی امام با قیس
۳.۲ – پاسخ قیس
۴ – سخن قیس در راه صفین
۵ – وفاداری به امام حسن
۶ – گفت‌وگوی معاویه با قیس
۷ – برکناری قیس
۷.۱ – شرح واقعه
۷.۱.۱ – متن نامه جعل‌شده
۷.۱.۲ – مشورت امام با ابن جعفر
۷.۱.۳ – متن نامه قیس
۷.۱.۴ – سخن ابن جعفر به امام
۷.۱.۵ – دستور بیعت به قیس
۷.۱.۶ – پاسخ قیس به امام
۷.۱.۷ – فرمان‌روایی ابن ابی‌بکر
۸ – نتیجه بحث
۹ – پانویس
۱۰ – منبع

معرفی اجمالی

پاورپوینت قیس بن سعد بن عباده بن دلیم بن حارثه انصاری خزرجی ‌مانند پدرش، رئیس قبیله خزرج و از بزرگان صحابه پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) بود.

یار باوفای امام

قیس مردی زیرک، مدیر و کاردان بود و از یاران باوفای امام علی (علیه‌السلام) به حساب می‌آمد. او در هر سه جنگ جمل، صفین و نهروان در کنار ایشان جنگید.

کلام امام علی

امام علی (علیه‌السلام) در نامه‌ای پیرامون قیس می‌فرماید: «قیس‌ بن‌ سعد، از کسانی است که من از ایمان او خشنودم و امیدم بر آن است که این مهم را صالح باشد و جز نیکی و خیر نخواهد».

فرماندار مصر

بنا بر آنچه در منابع آمده، امام علی (علیه‌السلام) بعد از مرگ عثمان، او را به فرمان‌دهی مصر که از نقاط کلیدی جامعه اسلامی به شمار می‌آمد، گماشت.

گفت‌وگوی امام با قیس

در این انتصاب گفتارهایی میان او و امام رد و بدل شد که خواندن آنها ما را در شناخت شخصیت قیس کمک خواهد کرد؛ پس از کشته شدن عثمان و آغاز خلافت امام علی (علیه‌السلام)، حضرتشان قیس بن سعد را فرا خواند و فرمود: «راهی مصر شو که تو را امارت مصر داده‌ام. اکنون برو و یاران مؤتمن خود و هر کس دیگر را که خواهی با تو همراه شود، گرد آور. پس همراه لشکری به مصر برو که این کار دشمنت را بیش‌تر بترساند و فرمان‌رواییت را پیروزمندتر جلوه دهد؛ چون به مصر رسیدی ـ ان‌شاء‌اللّه ـ با نیکوکاران نیکی کن و بر آن‌که در دل تردیدی دارد، سخت بگیر. با خواص خود و عوام مردم به مدارا رفتار کن که مدارا کردن خجسته است».

پاسخ قیس

قیس به امام علی (علیه‌السلام) گفت: یا امیرالمؤمنین! خدایت رحمت کند، آنچه گفتی دریافتم؛ اما این‌که می‌گویی با لشکری به مصر روم، به خدا سوگند با لشکری که از مدینه آورده‌ام به مصر نروم؛ بلکه آن لشکر را برای تو می‌گذارم تا اگر تو را به آن نیاز افتد، در دسترس تو باشد و اگر خواهی آن ‌را به سویی بفرستی، باز هم در فرمان تو باشد. من تنها با خانواده‌ام به مصر می‌روم؛ اما در باب این‌که مرا به مدارا و احسان وصیت کردی، خدای تعالی یاور من در این مهم است. سپس قیس با چند تن از یارانش از شهر بیرون آمد و به مصر رفت.

سخن قیس در راه صفین

از آن‌جا که قیس مردی جنگ‌جو، و رئیس قبیله خود بود، در جنگ‌های امام نیز نقش‌های مهمی داشت. او در مسیر صفین خطاب به امام این‌گونه گفت: «ای امیرمؤمنان! ما را شتابان بر سر دشمن درآر و (جنگ) را ترک مکن. به خدا سوگند که پیکار با آنان مرا خوش‌تر از نبرد با ترکان و رومیان است؛ زیرا اینان به ظاهر مسلمان‌اند در دین خدا رنگ و نیرنگ زدند و دوست‌داران خدا را ـ از مهاجران و انصار و تابعان نکوکار که از اصحاب محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) بودند ـ خوار و خفیف ساختند».

وفاداری به امام حسن

قیس پس از امام علی (علیه‌السلام) به امام حسن (علیه‌السلام) نیز وفادار مانده و حتی در سپاه حضرتشان جانشین عبیدالله بن عباس بود و بعد از خیانت او و پیوستنش به معاویه، قیس به امام وفادار ماند و حاضر به صلح با معاویه نگشت تا این‌که امام حسن (علیه‌السلام) با معاویه صلح کرد و به قیس دستور داد با معاویه بیعت کند. اما قیس پس از بیعت نیز اسیر معاویه نبود و در پنهان و آشکار در مقابل معاویه می‌ایستاد.

گفت‌وگوی معاویه با قیس

در تاریخ گفت‌وگویی میان معاویه ـ زمانی که خلیفه مسلمانان شده بود و قیس نقل شده است که جرئت و جسارت این مرد شیعه را نشان می‌دهد: «معاویه در ایام خلافتش به قصد حج به مدینه وارد شد و اهالی شهر به استقبالش آمدند؛ ولی در میان ایشان احدی جز قریش ندید، پس پیاده شده و گفت: انصار را چه شده است که هیچ کدامشان به استقبال من نیامدند؟!… قیس که بزرگ انصار و فرزند سرور ایشان بود، به طعن گفت: شترهاشان را در کارزار بدر و احد و جاهای دیگر در رکاب رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) نابود ساخته‌اند، آن روزها که به تو و پدرت به خاطر اسلام ضربه زدند تا این‌که برخلاف میل شما امر الهی ظاهر شد! معاویه سکوت کرد، قیس ادامه داد: بدان‌که رسول خدا با ما عهد فرموده که ما پس از او مواجه با یک حق‌کشی خواهیم شد. معاویه گفت: چه دستور به شما فرموده؟ گفت: صبر کنیم تا به او ملحق شویم. معاویه گفت: پس صبر کنید تا به او ملحق شوید!».

برکناری قیس

همان‌گونه که گفتیم، امام علی (علیه‌السلام) قیس را فرماندار مصر کرد و او نیز به‌خوبی در مقابل معاویه ایستاد و مسئولیت خود را به‌خوبی انجام

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.