پاورپوینت التمهید فی تخریج الفروع على الأصول


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
1 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت التمهید فی تخریج الفروع على الأصول دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت التمهید فی تخریج الفروع على الأصول،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت التمهید فی تخریج الفروع على الأصول :

محتویات

۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ پانویس
۵ منابع مقاله
۶ وابسته‌ها

ساختار

کتاب حاوی مقدمه‌های محقق بر چاپ دوم و اول و متن اصلی در ابواب و فصول متعدد است.

گزارش محتوا

نویسنده در مقدمه‌ای که بر کتاب نوشته (مقدمه چاپ اول)، از دو نوع نگاه کلی به علم اصول فقه، یعنی طریقه فقها و اصحاب رأی حنفی که اصولشان را بر فروع فقهی منقول از امامانشان بنا می‌کنند و طریقه متکلمین که جمهور نیز همین افراد هستند و اصولشان را بر مجرد ادله مقتضی حکم بدون نظر به فروع فقها و اقوال آنان، بنا می‌کنند، نام می‌برد. وی همچنین از اختلاف میان خود متکلمان در برخی قواعد اصولی که اثباتشان کرده و بر آن اعتماد کرده‌اند، نیز صحبت می‌کند و این اختلاف را منشأ اختلاف در فروع فقهی مبنی بر این اصول می‌داند. وی از ایرادات طریقه فقهای حنفی و همچنین ایرادات طریقه متکلمین نیز صحبت به میان می‌آورد و از کتاب‌های «شفاء الغلیل فی بیان الشبه والمخیل ومسالک التعلیل» غزالی و دو کتاب «رفع الحاجب عن ابن الحاجب» و «الإبهاج بشرح المنهاج» ابن سبکی به‌عنوان کتاب‌هایی که در آنها علاوه بر مسائل اصولی از مسائل فقهی نیز صحبت شده، یاد می‌کند. اما درعین‌حال این کتاب‌ها را نوشته‌شده بر اساس طریقه جمهور و متکلمین می‌داند. لذا تفاوت این نوع کتاب‌ها با کتاب‌های اصول حنفی را در این بیان می‌کند که: کتاب‌های متکلمین فروع را ذکر می‌کنند تا اثر قاعده را بیان نمایند نه اینکه بخواهند بر آن یا صحت آن استدلال کنند، ولی کتاب‌های حنفی، این فروع را در جهت اثبات قاعده اصولی یا استدلال بر صحت آن بیان می‌کنند[۱].

وی سپس سؤالی را مبنی بر این مطرح می‌کند که آیا هر مسئله اصولی که در آن میان اصولیان اختلاف شده، باید اثری در فقه داشته باشد؟ و سپس به پاسخ آن می‌پردازد و در خلال پاسخ به عدم اثر عینی بسیاری از این قواعد، هم اشاره می‌کند و سؤال و جواب جدیدی را پیش می‌کشد[۲].

سپس تعدادی از کتاب‌هایی را که توسط حنفیان نوشته شده و در آنها اصولی ذکر شده که دارای اثر در فروع هستند (نه اینکه در اصول یا فروع محض نوشته شده باشند)، ذکر می‌کند. این کتاب‌ها آثاری هستند که برای ابداء اثر اصول در فروع نوشته شده‌اند، بدون متعرض شدن قاعده اصولی از حیث صحت و فساد یا فرع فقهی از حیث رجحان و عدم آن. در واقع مطالب عرضه‌شده در این کتاب‌ها، فن خاصی هستند که جامع میان اصول و فروع از حیث اثرگذاری اصول در فروع می‌باشند و به یک میزان میان این دو علم، ارتباط برقرار می‌کنند. این کتاب‌ها به‌لحاظ ترتیب زمانی عبارتند از: «تأسیس النظر» دبوسی (متوفی ۴۳۰)؛ «تخریج الفروع علی الأصول» ابوالمناقب شهاب‌الدین محمود بن احمد زنجانی (متوفی ۶۵۶ق)؛ «مفتاح الوصول إلی بناء الفروع علی الأصول» ابوعبدالله محمد بن احمد مالکی تلمسانی (متوفی ۷۷۱ق)؛ «التمهید فی تخریج الفروع علی الأصول» جمال‌الدین عبدالرحیم بن حسن قرشی اسنوی شافعی (متوفی ۷۷۲ق)؛ «کشف الفوائد من تمهید القواعد» از یکی از عالمان شیعه؛ «الوصول إلی قواعد الأصول» محمد بن عبدالله تمرتاشی حنفی (۱۰۰۴ق)؛ «تخریج الفروع علی الأصول» از یکی از ائمه شافعی و «أثر الاختلاف فی القواعد الأصولیه فی اختلاف الفقهاء» اثر دکتر مصطفی سعید الخن که در سال ۱۳۹۲ق/۱۹۷۲م، توسط موسسه الرساله چاپ شده است. دکتر محمد حسن هیتو، پس از ذکر این ۸ کتاب متذکر می‌شود که این مصنفات علی‌رغم دقت موضوع و اهمیتش، به‌خاطر کم بودن تعدادشان وافی به غرض نیستند؛ هرچند صورت واضحی از حیث موضوع به ما ارائه می‌دهند[۳].

تمهید اسنوی از اهم کتاب‌هایی شمرده می‌شود که در تخریج فروع بر اصول، نگاشته شده؛ زیرا او از ذکر هیچ قاعده اصولی فروگذار نکرده و سعی کرده برای هر اصلی یک فرع فقهی را ذکر کند؛ اما ضعفی که این کتاب دارد این است که این اصول تنها در اختلاف قواعد اصولی نزد جمهور یا به تعبیر بهتر، نزد شافعیه محصور شده و جز در موارد نادر، متعرض دیگر مذاهب نشده است. این در ‌حالی است که زنجانی در «تخریج الفروع

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.