تحقیق مقدمه ای بر تولید شیر


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق مقدمه ای بر تولید شیر دارای ۳۴۹۰۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق مقدمه ای بر تولید شیر  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق مقدمه ای بر تولید شیر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق مقدمه ای بر تولید شیر :

دانلود تحقیق مقدمه ای بر تولید شیر

نوع فایل: word

فرمت فایل: doc

قابل ویرایش

تعداد صفحات : ۱۸ صفحه

قسمتی از متن :

مقدمه ای بر تولید شیر :
تهیه شیر دام از حدود ۶۰۰۰ سال قبل بوسیله انسان شروع شده است حیوانات شیرده امروزی انواع تکامل یافته اجداد وحشی خود می باشند که در طی هزاران سال در پستی و بلندی های دشت ها و به طور طبیعی زندگی می کردند .
نگه داری دام برای بهره وری از شیر و گوشت آن منشاء تحول عظیمی در تاریخ زندگی بشر بوده است . به طور طبیعی برای این کار حیوانات چند منظوره انتخاب شده اند بدان معنی که بتوانند علاوه بر تهیه شیر دیگر نیازمندی های انسان مانند گوشت و تهیه لباس و استفاده از قدرت کار آنها تهیه فرآورده های دیگر حیوانی را نیز برآورده سازد .
مشخصه مهم این انتخاب ، گیاهخواری دام بوده است زیرا آنها در مقایسه با حیوانات گوشتخوار خطر کمتری داشتند و نیز از نظر نوع تغذیه در رقابت با مواد غذایی مصرفی انسان نبوده و می توانستند از گیاهانی که به طور معمول مورد استفاده انسان قرار نمی گرفت مصرف کرده و تولید شیر و گوشت نمایند . حیوانات گیاهخوار ، جملگی بجز مادیان و الاغ جزء نشخوار کنندگان می باشد . این ویژگی باعث می شود که آنها بتوانند در زمان کوتاه به سرعت تعلیف شده و سپس در زمان استراحت مجدداً غذا را به دهان آورده و نشخوار نمایند . امروزه همان حیواناتی که اجداد ما آن‌ها را برای تولید شیر به کار می گرفتند . برای تولید شیر استفاده می شوند . البته نباید نقش حیوانات شیرده دیگر را از یاد برد .
مقداری شیر از نوک پستان به بیرون فوران می کند و معمولاً حاوی مقدار زیادی باکتری می باشد . یک شیر دوش با تجربه با دقت در شیر ابتدای دوشش می تواند از وضعیت سلامتی دام مطلع شود برای دوشیدن دستی ، دو نوک پستان راکه از دو ربع مخالف هم می باشند با هم می دوشند . فشار کاسته ملایم و مناسب دست شیر دوش مجرب ، باعث خروج شیر به بیرون می گردد و وقتی فشار کاسته می شود . اجازه می‌دهد شیر از مخزن پستانی به مخزن نوک پستانی ریزش می نماید . در همین زمان دو نوک پستان دیگر با فشار دست شیر دوش مورد دوشش قرار می گیرد این عمل به طور تناوبی با تخلیه کامل شیر از پستان به وسیله شیر دوش ادامه می یابد .
شیر دوشیده شده در داخل سطل ، ابتدا بوسیله صافی از ذرات درشت جدا شده و سپس به داخل ظرفهای مخصوص به نام بیرون با ظرفیت ۴۰-۵۰ لیتر ، منتقل می شود . این ظرف ها باید همراه با شیر داخل خود خنک شده و تا زمان انتقال به کارخانه نگه داشته شوند . برای خنک نمودن آنها غوطه وری در داخل مواد سرما زا و یا با پاشیدن مایعات سرد مثل آب نمک سرد بر روی آنها استفاده می شود .
شیر دوشی با ماشین شیر دوشی :
در مزرعه های بزرگ از ماشین های شیر دوشی شبیه پمپ خلاء استفاده می شود . یک ماشین شیر دوشی به وسیله خلاء شیر را از نوک پستان مکش می کند . ملزومات شیر دوشی عبارتند از : پمپ خلاء (Vacuum pump) . لوله های مخصوص مکش ، (Vacuum uessel) . که کار اعمال خلاء و جمع آوری شیر دوشیده شده را تواماً انجام می دهد . فنجانک های (Tesat Caps) شیر دوش که به تناسب خلاء و فشار جو را در فنجانک های شیر دوش تأمین می کند یک واحد فنجانک شیر دوش شامل یک فنجانک شیر دوش و یک حلقه لاستیکی داخلی ، که آستری فنجانک نامیده می شود . داخل آستری ، نوک پستان دام را در بر می گیرد و خلاء ثابتی را به مقدار تقریباً ۰.۵ بار در زمان مکش و فشار جو در زمان استراحت تنظیم می گردد در نتیجه شیر در زمان مکش ، از داخل مخزن نوک پستان مکیده می شود .
خصوصیات شیری مصرفی
شیری که مورد مصرف یک کارخانه قرار می گیرد باید تمیز و به صورت بهداشتی باشد و فاقد شیر آغوز باشد . ( شیر آغوز : وقتی حیوانی زایمان می کند تا ۵ روز شیر آغوز نامیده می شود و چون ترکیب آن با شیر معمولی فرق دارد از نظر رنگ هم متفاوت است ) شیر نباید حاوی بو و مزه خاصی باشد . فلور میکروبی شیر و یا میکروب های موجود در شیر نباید از حد معینی بیشتر باشد .
شیر گرفته شده از حیوان نباید در حالتی دوشیده شود که حیوان خسته باشد . چون اگر حیوان خسته باشد در ترکیبات آن تغییراتی ایجاد می شود که در تکنولوژی شیر ایجاد مشکل می کند . شیر دوشیده شده از پستان در ابتدا کاملاً استریل است و این آلودگی ثانویه است که در شیر ایجاد مشکل می کند . روش شیر دوشی دستی دام بسیار محیط آلوده نگهداری عوامل ثانویه هستند که تولید آلودگی می کنند . به محض ورود شیر به درون کارخانه باید میزان آلودگی آن را مشخص کرد چون اگر آلودگی آن زیاد باشد ، شیر پاستوریزه و استرلیزه کیفیت مورد نظر را نخواهد داشت .
ماده اولیه که در شیر برای ما مهم است ، پروتئین های آن است که در صورت حرارت دادن زیادتر باعث رسوب کردن در مبدل های حرارتی و جلوگیری از انتقال حرارت می شود .

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.