ارزیابی و مقایسه ژنوتیپ های لوبیاچیتی (Phaseolus vulgaris L.) در شرایط تنش خشکی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 ارزیابی و مقایسه ژنوتیپ های لوبیاچیتی (Phaseolus vulgaris L.) در شرایط تنش خشکی دارای ۱۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد ارزیابی و مقایسه ژنوتیپ های لوبیاچیتی (Phaseolus vulgaris L.) در شرایط تنش خشکی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی ارزیابی و مقایسه ژنوتیپ های لوبیاچیتی (Phaseolus vulgaris L.) در شرایط تنش خشکی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن ارزیابی و مقایسه ژنوتیپ های لوبیاچیتی (Phaseolus vulgaris L.) در شرایط تنش خشکی :

سال انتشار : ۱۴۰۰

تعداد صفحات : ۱۳

چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: با توجه به محدودیت منابع آبی مورد نیاز کشاورزی در ایران، ارائه روش های موثر در کاهش آثار منفی خشکی بر عملکرد گیاهان زراعی از مهم مطالعات مهم به نژادی می باشد. تحمل به تنش خشکی در گیاهان زراعی دارای اهمیت ویژه ای است. با استفاده از ارقام مختلف گیاهان زراعی که در در تنش خشکی قادر به تولید عملکرد نسبتا مناسب باشند، می توان با اطمینان بیشتری آن ها را در ناحیه های خشک و نیمه خشک کشت نمود.
مواد و روش ­ها: به منظور بررسی و مقایسه عملکرد ژنوتیپ های لوبیا چیتی بر اساس شاخص­های تحمل و حساسیت، آزمایشی در دو محیط بدون­تنش و تنش­خشکی در سال زراعی ۹۶-۱۳۹۵ در مزرعه تحقیقاتی پردیس تحقیقات و آموزش لوبیا خمین اجرا گردید. ۲۴ ژنوتیپ لوبیا چیتی به همراه رقم شاهد غفار (در مجموع ۲۵ ژنوتیپ) در قالب طرح لاتیس با دو تکرار مورد مقایسه قرار گرفتند. در این مطالعه شاخص­ بهره ­وری متوسط، شاخص میانگین هندسی بهره ­وری، شاخص تحمل به تنش، شاخص حساسیت به تنش و شاخص تحمل ارزیابی شدند.
یافته­ ها: تنش خشکی منجر به کاهش معنی­دار صفات مورد بررسی شد. از بین ژنوتیپ های بررسی شده در شرایط آبیاری معمول و تنش­ خشکی، ژنوتیپ KS21578
به­ترتیب با ۲۸۰۵ و ۱۷۱۹ کیلوگرم در هکتار بیشترین عملکرد دانه را دارا بود. کمترین عملکرد دانه در ژنوتیپ KS21591 و ژنوتیپ KS21596 به­ترتیب در شرایط آبیاری معمول و تنش ­خشکی بدست آمد. بر اثر تنش­ خشکی، عملکرد دانه ژنوتیپ­های بررسی شده ۴۹ درصد کاهش نشان داد.
تنش­ خشکی باعث افزایش دوره گلدهی و رسیدگی در ژنوتیپ ها شد. بیشترین مقدار شاخص­تحمل به تنش (۱۰۸۶/۶)، شاخص بهره­ وری متوسط (۲۱۲۴/۸) و  شاخص میانگین هندسی بهره ­وری (۲۰۵۴/۲) به ژنوتیپ KS21578 تعلق گرفت. همچنین، بیشترین  و کمترین مقدار شاخص تحمل (به­ ترتیب ۱۲۸۸/۶ و ۱۲۶/۴) به ­ترتیب در رقم غفار (شاهد) و لاین KS21591 مشاهده شد. کمترین مقدار شاخص حساسیت به تنش (۰/۲) نیز در ژنوتیپ KS21585 بدست آمد.
نتیجه گیری: بطور کلی، بر اساس عملکرد دانه لوبیا در دو شرایط آبیاری معمول و تنش­خشکی و ارزیابی شاخص­ های تحمل تنش و نیز نمودار دو طرفه شاخص های میانگین هندسی تولید و شاخص حساسیت به تنش و با در نظر گرفتن دوره رسیدگی، فرم بوته و بازارپسندی دانه در مجموع تعداد ۸ ژنوتیپ لوبیا چیتی جهت آزمایش گزینش گردیدند.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.