پاورپوینت ابن ابی خصال ابوعبدالله محمد بن مسعود غافقی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت ابن ابی خصال ابوعبدالله محمد بن مسعود غافقی دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت ابن ابی خصال ابوعبدالله محمد بن مسعود غافقی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت ابن ابی خصال ابوعبدالله محمد بن مسعود غافقی :
ابنابیخصال ابوعبدالله محمد بن مسعود غافقی
اِبْن اَبی خِصال، ابوعبدالله محمد بن مسعود بن خلصه بن فرج ابن مجاهد غافِقی ملقب به ذوالوزارتین (۴۶۵-۵۴۰ق/۱۰۷۳- ۱۱۴۵م)، ادیب، نویسنده، شاعر، محدّث و مورّخ قُرطبی و کاتب علی بن یوسف ابن تاشفین فرمانروای مرابطون غرناطه بود (حک ۵۰۰ -۵۳۷ق/۱۱۰۷- ۱۱۴۲م).
فهرست مندرجات
۱ – زادگاه
۲ – دیدگاه ابن خاقان در مورد ایشان
۳ – تحصیلات و اساتید
۴ – تبحر در شعر و ادب
۵ – در عرصه سیاست
۶ – نامه به علی بن یوسف
۷ – درگذشت
۸ – آثار
۹ – فهرست منابع
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع
۱ – زادگاه
وی در روستای فَرغَلیط از توابع شَقوره به دنیا آمد.
[۱] ابن ابار، محمد، ج۱، ص۱۴۹، المعجم فی اصحاب القاضی، قاهره، ۱۳۸۷ق.
[۲] ابن بشکوال، خلف، ج۲، ص۵۸۸ -۵۸۹، الصّله، قاهره، ۱۹۶۶م.
۲ – دیدگاه ابن خاقان در مورد ایشان
ابن خاقان
[۳] ابن خاقان، فتح، ج۱، ص ۱۷۴- ۱۷۵، فلائد العقیان، بولاق، ۱۲۸۹ق.
ادب و مذهب او را میستاید، اما میگوید او از خاندانی ناشناخته و پست بود که به لطف هنر خویش درخشید. همو میافزاید که ابن ابی خصال در ۵۰۳ق/۱۱۹۰م در اشبیلیه بود و همراه امیر المسلمین از آنجا کوچید. «من از او قطعهای از نثرش را خواستم تا در کتاب خود درج کنم» و او اجابت کرد. ابن خاقان سپس پاسخی را که دریافت کرده، آورده است.
[۴] ابن خاقان، فتح، ج۱، ص ۱۷۵، فلائد العقیان، بولاق، ۱۲۸۹ق.
۳ – تحصیلات و اساتید
ابن ابی خصال در قرطبه رشد یافت و به فراگیری دانش پرداخت. با ابوالحسن علی بن مالک یَعْمُری (د ۵۰۰ق) رفت و آمد داشت. همین استاد طبع او را نخستین بار آزمود و وی را تشویق کرد.
[۵] ابن ابار، محمد، ج۱، ص۱۴۹-۱۵۰، المعجم فی اصحاب القاضی، قاهره، ۱۳۸۷ق.
او نزد استادان مشهور زمان درس خواند: در شهر المَریّه با ابوعلی حسین بن صدفی (د ۵۱۴ق/۱۱۲۰م) فقیه و محدّث اندلسی دیدار کرد و نزد وی صحیح مسلم و جامع ترمذی ، سنن ابی داوود و بخش عمدهای از صحیح بخاری را خواند. استادان وی ابن سراج ، ابومحمد بن عتّاب ، ابوبحر اسدی ، ابوالحسن بن باذش و چندتن دیگر بودند.
[۶] ابن ابار، محمد، ج۱، ص۱۵۰، المعجم فی اصحاب القاضی، قاهره، ۱۳۸۷ق.
۴ – تبحر در شعر و ادب
بزرگانِ هم عصر وی تبحّر او را در شعر و ادب، لغت، فن بلاغت و خطابت ستوده و او را سرآمد ادیبان اندلس دانستهاند.
[۷] ابن خاقان، فتح، ج۱، ص۱۷۴، فلائد العقیان، بولاق، ۱۲۸۹ق.
[۸] ابن بشکوال، خلف، ج۲، ص۵۸۹، الصّله، قاهره، ۱۹۶۶م.
[۹] ضبّی، احمد، ج۱، ص۱۳۱، بغیهالملتمس، قاهره، ۱۹۶۷م.
ابن خطیب نمونههای متعددی از نظم و نثر وی به دست داده است
[۱۰] ابن خطیب، محمد، ج۲، ص۳۹۰- ۴۱۵، الاحاطه، به کوشش محمد عبدالله عنان، قاهره، ۱۳۹۴ق/۱۹۷۴م.
و برخی از دانشمندان مشرق زمین با وی مکاتبه داشتند. ابن دحیه ۵۰ تن از بزرگانی را که از ابن ابی خصال نام بردهاند، یاد کرده است.
[۱۱] ابن دحیه، عمر، ج۱، ص ۱۸۷، المطرب من اشعار اهل المغرب، به کوشش ابراهیم ابیاری و دیگران، قاهره، ۱۳۷۴ق/۱۹۵۵م.
وی با بزرگان ادب اندلس چون ابن عبدون (د ۵۲۷ق/۱۱۳۳م) و ابن بسّام (د ۵۴۳ق/۱۱۴۸م) دوستی داشت.
[۱۲] پالنسیا، آنخل گونزالس، ج۱، ص۱۷۷، تاریخ الفکر الاندلسی، ترجمه حسین مونس، قاهره، ۱۹۵۵م.
۵ – در عرصه سیاست
او همچنانکه در علم حدیث ، ادب و شعر صاحب نظر بود، به کار سیاست نیز میپرداخت و در خدمت ابن الحاج محمد بن داوود بن عمر لَمَتونی امیر قرطبه میزیست. ابن الحاج خود در شورشی که در ۵۰۰ق/۱۱۷۰م برضد ابن تاشفین به راه انداخت، گرفتار آمد، اما ابن تاشفین از وی و همه یارانش درگذشت و او را به فاس و سپس به سَرَقُسطه و بَلنسیه در شرق اندلس روانه کرد تا آنکه ابن الحاج در ۵۰۸ق/۱۱۱۴م کشته شد. در سراسر این مدت ابن ابی خصال همراه وی بود، و به هنگام قیام بر ابن تاشفین بود که لقب ذوالوزارتین از سوی فرزند ابن الحاج یعنی ابوبکر ملقب به ابویحیی به وی داده شد.
[۱۳] ابن خاقان، فتح، ج۱، ص۱۷۵، فلائد العقیان، بولاق، ۱۲۸۹ق.
[۱۴] ابن ابار، محمد، ج۱، ص۱۵۱- ۱۵۲، المعجم فی اصحاب القاضی، قاهره، ۱۳۸۷ق.
پس از آن ابن ابی خصال و برادرش ابومروان همراه تنی چند از بزرگان ادب چون ابن الجدّ احدب، ابوبکر ابن قَبْطُرْنه و ابن عبدون نزد علی بن یوسف جمع شدند، ولی ابن ابی خصال از همگان نزد علی گرامیتر بود.
[۱۵] مراکشی، عبدالواحد، ج۱، ص۱۷۳، المعجب، به کوشش محمد سعید عریان و محمد عربی علمی، قاهره، ۱۳۶۸ق/۱۹۴۹م.
وی تا شکست علی بن یوسف از پادشاه آراگون در خدمت او باقی ماند.
[۱۶] مراکشی، عبدالواحد، ج۱، ص۱۷۶، المعجب، به کوشش محمد سعید عریان و محمد عربی علمی، قاهره، ۱۳۶۸ق/۱۹۴۹م.
[۱۷] کنون، عبدالله، ج۱، ص۵۷۱، «رساله الکاتب ابن ابی الخصال الّتی نال فیها من کرامه المرابطین»، مجلهالمجمع العلمی العربی، دمشق، س ۳۵، شم ۴، ۱۳۸۰
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.