پاورپوینت عقاید علمای‌ دیوبند‌ی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت عقاید علمای‌ دیوبند‌ی دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت عقاید علمای‌ دیوبند‌ی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت عقاید علمای‌ دیوبند‌ی :

عقاید دیوبند‌یه

دیوبندیه مکتب یا فرقه‌ای از اهل سنت پیرو مذهب حنفی در شبه قاره هند که با هدف مبارزه با استعمار انگلیس و احیای دین اسلام و تجدید حیات دینی‌ شکل گرفت و بعد از تجزیه هند، در پاکستان به مرکزیت‌ مدرسه‌ دارالعلوم حقانی منتقل شد که نقش بسزایی در‌ تولید‌ و تربیت جریان‌های سلفی جهادی داشته است. این فرقه در فقه، حنفی و در کلام، ماتریدی و در عین‌حال متاثر از افکار شاه ولی‌الله دهلوی بوده، اما مشی خاصی نداشته، ولی با این حال منشور عقاید علمای‌ دیوبند‌ بر هفت ماده معرفی شده است.

فهرست مندرجات

۱ – تفصیل منشور پاورپوینت عقاید علمای‌ دیوبند‌یه
۱.۱ – علم شریعت
۱.۲ – بعد کلامی
۱.۳ – تقلید فقهی
۱.۴ – پیروی‌ طریقت‌
۱.۵ – دفاع‌ از دین در مقابل ضلالت
۱.۶ – جامعیت و اجتماعیت
۱.۷ – پیروی از سنّت پیامبر
۲ – نظریه دیوبند در مورد اصحاب
۳ – مقالات مرتبط
۴ – پانویس
۵ – منبع

۱ – تفصیل منشور پاورپوینت عقاید علمای‌ دیوبند‌یه

از دیوبندیه، با فقه حنفی، کلام ماتریدی اشعری، تصوف چشتی نقشبندی، همراه با اصلاحاتی از سوی‌ سرهندی‌، شاه ولی‌الله دهلوی، شاه عبدالعزیز دهلوی و شاه اسماعیل دهلوی با داشتن هزاران‌ عالم‌ که هر کدام‌ گرایش فکری خاصی دارند و هرکس‌ علاقه‌ ویژه‌ای‌ به رشته‌ای از علوم اسلامی دارد، یقیناً‌ نمی‌توان‌ انتظار مشی خاصی داشت. با استناد به تقریرات مولانا قاری محمد طیب که‌ به‌ مدت شصت سال مدیر دارالعلوم‌ دیوبند‌ بود و در‌ سال‌ ۱۹۸۸‌ میلادی‌، کتابی به زبان اردو به‌ نام‌ «علماء دیوبند کا دینی رخ اور (و) مسلکی مزاج» را تألیف کرد که‌ توسط‌ اداره اسلامیات لاهور پاکستان چاپ و منتشر‌ شد، منشور عقاید علمای‌ دیوبند‌ بر هفت ماده اینگونه معرفی‌ می‌شود‌.

[۱] طیب، مولانا محمد، علماء دیوبند کا دینی رخ اور (و) مسلکی مزاج، (۱۹۸۸)، اداره‌ اسلامیات‌ لاهور‌.

۱.۱ – علم شریعت

بنیاد و اساس علم شریعت بر وحی استوار است. ساختمان‌ دین‌ بر وحی استوار شده که‌ چهار‌ دلیل‌ (راه و طریق و رهگشا‌) دارد‌. کتاب‌الله، سنت رسول‌الله‌، اجماع‌ ملت‌، قیاس مجتهد.
سنت رسول‌الله شامل موارد ذیل است: ۱. قول نبوی ۲. فعل نبوی ۳. تقریر نبوی‌ ۴. اثر‌ نبوی یا عمل صحابی ۵. اجتهاد نبوی‌. شرط‌ حصول علم‌ شریعت‌ این‌ است که از علمای‌ مستند و مربیان قلوب به واسطه تدریس، تربیت، مصاحبت، (همنشینی و گفت‌وگو) معیت (همراهی) صورت گرفته باشد‌ به‌ گونه‌ای که سلسله علم و عمل، فهم‌ و ذوق‌ مستنداً‌ متوصل‌ به‌ رسول اکرم رسیده‌ باشد‌.

۱.۲ – بعد کلامی

بعد کلامی ماتُریدیت همراه با اشعریت:
دیوبندیه همانند اهل السنت و الجماعت بر اساس تنقیح، التقاط با‌ یکجا‌ کردن‌ ماتریدیت با اشعریت راه کلامی خود را‌ می‌پیماید‌. دیوبندیه‌ در‌ صفات‌ خبری‌ و غیر آن می‌گویند که «ما به آیات قرآن ایمان داریم، اما کیفیت بعضی از صفات هم چون «الرحمن»، «علی العرش استوی» و «یدالله فوق أیدیهم» را نمی‌دانیم. خداوند‌ را منزه از صفات مخلوقین دانسته و نقص و حدوثی برای وی قائل نیستیم، و به تأویلاتی هم‌چون ید به معنای قدرت، استواء به معنای استیلاء برای تقریب اذهان قاصرین ایرادی وارد‌ نمی‌دانیم‌.» اگرچه دیوبندیان ماتریدی مذهب‌اند، اما رویکرد آن‌ها به اشاعره بیشتر است، مثلاً در بحث این‌که آیا از خدا کذب صادر می‌شود، رویکردی اشعری دارند و با حسن و قبح شرعی به‌ مسئله‌ جواب داده‌اند، حال آن‌که حسن و قبح شرعی دیدگاه اشاعره، و حسن و قبح عقلی دیدگاه ماتریدیه است.

۱.۳ – تقلید فقهی

در مسایل فقهی، فرعیات دینی و اخلاقیات‌، اصول‌ تفقه حنفی را مراعات می‌نمایند‌ و اجتهادات‌ جزئی که صورت می‌گیرد باید حدود حنفیت در نظر گرفته شود. تنگ‌نظری، تعصب، طعن و تمسخر علیه دیگران هم روا نیست (ظاهراً منظور از‌ دیگران‌ شافعی و حنبلی و مالکی است‌). علمای‌ دیوبند در فقه حنفی، در برابر وهابیون که اصلاً تقلید را نمی‌پذیرند مقلد امام أعظم حنفی هستند و اعتقاد دارند کسی که تقلید نداشته باشد، گمراه و تابع هوا و هوس می‌شود.

۱.۴ – پیروی‌ طریقت‌

دیوبندیه بر این باور است که بعد از این‌که مسلمان دین را فهمید باید برای تهذیب اخلاق، تزکیه نفس و

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.