پاورپوینت مابعدالطبیعه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت مابعدالطبیعه دارای ۴۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت مابعدالطبیعه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت مابعدالطبیعه :

محتویات

۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ پانویس
۵ منابع مقاله
۶ وابسته‌ها

ساختار

کتاب با یادداشتی از مترجم آغاز و مطالب در چهارده کتاب، گردآوری شده است.

یکی از مشکلات پیش روی خوانندگان‌ و محققان‌ آثار ارسطو، نظم و ساختار کتاب‌های‌ او و بخصوص، نظم و ساختار کتاب «مابعدالطبیعه» است. چنانکه می‌دانیم، «مابعدالطبیعه»‌ کنونی را خود ارسطو تدوین نکرده و در فهرست‌های موجود از‌ دوران‌ باستان یا نسخه‌های قدیمی «مابعدالطبیعه»، این مجموعه به گونه‌های متفاوت تنظیم شده است. این‌ مسئله تا پیش از دو قرن اخیر اهمیت فلسفی چندانی نداشت و موضوعی بیشتر‌ مربوط‌ به‌‌ نسخه‌شناسی تلقی می‌شد؛ اما با‌ بحث‌های‌ مهمی‌ که ارسطوشناسان جدید در باب‌ ساختار مجموعه «مابعدالطبیعه» طرح کردند، مسئله نظم این کتاب و تقدم و تأخر زمانی و فلسفی‌ کتاب‌ها‌ اهمیت‌ بسیار یافت و در میان ارسطوشناسان برجسته این‌ قرن‌، آرای‌ متفاوتی در این باب ظاهر شد[۴].

«مابعدالطبیعه» مجموعه‌ای از کتاب‌هاست. این کتاب‌ها‌ امروزه‌ فصل‌های‌ کتاب «مابعدالطبیعه» را شکل می‌دهند؛ اما در واقع، نمی‌توان آن‌ها را فصل‌های‌ کتاب‌ واحدی‌ به‌حساب آورد. دلیل این‌ امر بیش از همه، شیوه نگارش کتاب‌هاست. این کتاب‌ها‌ فاقد‌ انسجام نگارشی‌اند؛ یعنی‌ نویسنده در همه‌جا سعی نکرده است که مطالب کتاب‌ قبلی‌ را‌ به کتاب بعدی پیوند دهد و از تکرار مطالب ابایی نداشته و در کل، نظم نگارشی‌ واحدی‌ را بر همه کتاب‌ها اعمال‌ نکرده است. بر این اساس، «مابعدالطبیعه»، مجموعه‌ای‌ از‌ کتاب‌های جداگانه است که تألیف‌ و تدوین آن‌ها نیز بعدها انجام گرفته است؛ اما این مطلب‌ به‌ این معنا نیست که هیچ‌گونه‌ پیوند و ارتباطی میان این کتاب‌ها نیست‌. این‌ کتاب‌ها،‌ ارجاعات متعددی به یکدیگر دارند و اساساً اغلب آن‌ها بی‌یکدیگر کامل نیستند و احساس می‌شود که نوعی‌ تقسیم‌ وظیفه‌ میان‌ آن‌ها صورت گرفته است. در کل، بی‌شک می‌توان این مطلب‌ را‌ قطعی دانست که بیشتر این‌ کتاب‌ها یا دسته‌ای از آن‌ها، به‌رغم وضعیت خاص نگارشی‌شان، مسیر‌ و هدف‌ واحدی را دنبال می‌کنند. این مسیر و هدف واحد، در واقع همان اضلاع‌ و ابعاد‌ علم مورد جستجوی‌ ارسطوست؛ دانشی که ارسطو‌ آن را‌«حکمت» (سوفیا) (آلفا ۱ و ۲)، «فلسفه نخستین و الهیات» (اپسیلون‌۱) و «علم‌ به موجود بما هو موجود» (گاما۱) خوانده است[۵].

گزارش محتوا

در مقدمه، به این نکته اشاره شده است که ترجمه آلمانی هرمان یونیتس که یکی از نامدارترین مترجمان نوشته‌های ارسطوست، اساس کار ترجمه کتاب قرار گرفته است[۶].

کتاب یکم (آلفای بزرگ): در اینجا سخن در آن است که فلسفه یا حکمت، دانش و شناخت مبادی و علت‌های نخستین است. کانون بحث مبادی یا اصل‌ها، علت‌ها و آغازها و ویژه علت‌های چهارگانه موجودات است. سپس گزارش‌هایی درباره عقاید فیلسوفان پیشین انتقاد از آنان است[۷].

کتاب دوم (آلفای کوچک): رساله‌ای است از لحاظ زبان و محتوا کاملاً ارسطویی، اما پاره‌ای بیش نیست. موضوع اصلی آن درآمدی به آموختن مطالب فلسفه است. سخن اصلی این است که در علت‌ها و مبادی موجودات و پیدایش آن‌ها نمی‌توان به تسلسل گرایید و همواره باید در سلسله علت‌ها به یک نقطه آغاز رسید، یعنی به یک مبدأ یا اصل. این رساله با وجود کوتاهی، شامل اندیشه‌های برجسته ارسطو درباره دانش و شناخت است[۸].

کتاب سوم (بتا): ارسطو در این نوشته به مسائل بنیادی «فلسفه نخستین» در قالب ۱۴ دشواری یا «بیراهگی» می‌پردازد. اندیشه مرکزی آن به تعبیر ارسطو این است که تاکنون از چند دیدگاه به مسئله مبادی و علت‌های موجودات پرداخته‌ایم اما باز می‌توان پرسید که آیا در کنار دانشی درباره جوهرها (اوسیاها) دانشی هم یافت می‌شود که درباره اعراض جوهر بررسی کند؟ پاسخ به این پرسش «بسیار دشوار» را ارسطو در آغاز کتاب چهارم به بعد می‌دهد[۹].

کتاب چهارم (گاما): موضوع اصلی درباره طبیعت یا کنه هر جوهری است. ارسطو در اینجا نظریه بنیادی و ابتکاری خود را درباره «موجود چونان موجود» (بما هو موجود) مطرح می‌کند. سپس بررسی مهمی است درباره اصل عدم تناقض و گرفتاری‌هایی که دامن‌گیر منکران آن می‌شود[۱۰].

کتاب گاما اگرچه ارجاع صریحی به کتاب بتا ندارد‌، اما روشن است که کاملاً در ادامه‌ مباحث مطرح شده در کتاب بتا قرار دارد و همچنین است فصل اول کتاب اپسیلون کتاب‌ آلفا، بتا، گاما و اپسیلون، مجموعه به هم پیوسته‌ای‌ را‌ شکل می‌دهند و معمولاً آن‌ها را «کتاب‌های مقدماتی» می‌خوانند. چرا که در آن‌ها به تعریف این علم، گذشته آن و تجدید موضوعات و مسائل آن پرداخته شده است. در این میان، کتاب‌ دلتا‌ خارج از مجموعه قرار دارد. البته این کتاب قطعاً ارسطویی است و ارتباط کاملی هم با مجموعه «مابعدالطبیعه» دارد و به‌نوعی فرهنگ‌ اصطلاحات‌ آن است. اگرچه منحصر‌ به‌ «مابعدالطبیعه» نیست و در کل‌ اثری کاملاً مستقل است[۱۱].

پس از «کتاب‌های مقدماتی»، «کتاب‌های میانی» قرار می‌گیرند که‌ عبارتند‌ از: زتا، اتا، ثتا‌ و یوتا‌. زتا و ثتا یک مجموعه کاملاً به‌هم‌پیوسته را شکل می‌دهند؛ اما ارتباط آن‌ها با کتاب‌های قبلی‌شان چندان روشن نیست. چرا که در آن‌ها هیچ ارجاعی به کتاب‌های آغازین‌ وجود‌ ندارد‌ و در عوض در خود این کتاب‌ها، به کتاب زتا به‌عنوان آغاز بحث ارجاع داده‌ می‌شود. یوتا ارجاع صریحی به کتاب بتا دارد و تا حدودی از دیگر کتاب‌های‌ میانی‌ هم مستقل‌ است؛ اما معمولاً به خاطر پیوند موضوعی آن با مجموع، زتا و ثتا آن‌ها را در کنار هم‌ قرار می‌دهند[۱۲].

کتاب پنجم (دلتا): این رساله پیش از هر چیز یک فرهنگ اصطلاحات فلسفی است. موضوع اصلی آن معانی مختلف واژه‌ها و نام‌ها، یعنی واژه‌های همنام (متوالی) است که به‌وسیله مفاهیم مختلف تعریف می‌شوند. ارسطو چندین بار در این رساله بازنگری کرده و گاه پاره‌هایی از نوشته‌های پیشین و گاه پاره‌هایی از نوشته‌های بعدی خود را در آن گنجانده است[۱۳].

کتاب ششم (اپسیلن): در این رساله مسائل گوناگونی درباره «موجود چونان موجود» بررسی می‌شود. ساختار آن نیز با کنار هم نهادن متن‌های پراکنده به‌وسیله یک ویراستار (به‌احتمال زیاد اندرنیکس ردسی) تنظیم شده است[۱۴].

کتاب‌های هفتم و هشتم و نهم (زتا، اتا و ثتا): این ۳ کتاب که با هم یک مجموعه به‌هم‌پیوسته را تشکیل می‌دهند از مهم‌ترین رساله‌های متافیزیک به شمار می‌روند. پژوهش اصلی درباره اوسیا (جوهر) و به‌ویژه جوهر دگرگون ناشدنی و فناناپذیر است که هستی واقعی افراد جوهرهای فناپذیر است. مباحث بنیادی درباره هستی یا وجود در این ۳ کتاب یافت می‌شوند[۱۵].

کتا

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.